Spinning – a kerékpáros aerobik

A spinning egy hazánkban viszonylag új, de egyre nagyobb népszerűségnek örvendő intenzív kerékpáros edzésforma. Javítja a kondíciót, erősíti a testet, és kíméli az ízületeket. Az egyik leg­ha­tékonyabb zsírégető sport.Johnny G. amerikai triatlonversenyző újabb lendületet adott a fitnesziparnak, amikor néhány évvel ezelőtt kifejlesztette egyedi edzésmódszerét. Johnny egy hosszú versenyre való felkészülés során naponta mintegy húsz órát töltött kerékpáron, ez idő alatt volt ideje átgondolni a magánéletét és a terveit. Amikor egy éjszakai országúti edzés során majdnem életét vesztette, úgy döntött, hogy egy biztonságosabb módszert választ. Ekkor látott neki egy forradalmian új mozgásforma kifejlesztésének, amely bárki számára elérhető.
Kezdőként jó, ha szakképzett személyi edző segítségét vesszük igénybe. A spinningórák merőben eltérnek a hagyományos edzésformáktól. Az edző utasításait követve egy csapatnyi kerékpáros teker megállíthatatlanul a teremben, miközben a háttérben pörgős zene szól, és a speciális eszközön különböző gyakorlatok sora teszi még érdekesebbé az edzést. Egy-egy óra több szakaszból áll, kezdetként közepes fordulatszámmal kell tekerni, hogy az izmok kellőképpen bemelegedjenek, majd következhet a kalóriaégető sprintelés.
A különleges kerékpárokon egy gomb segítségével lehet állítani a pedálok hajtásának nehézségét. Ha kevés az ellenállás, az a síkon való kerekezésnek felel meg, ha pedig sok, akkor meredek hegyen érezhetjük magunkat. A két véglet között rengeteg fokozat lehetséges, ráadásul az sem mindegy, hogy ülve vagy állva, gyors vagy lassabb ritmusban tekerünk. Ez is mutatja, hogy egy-egy óra valójában milyen változatos.
A spinning nagy előnye, hogy mindenki saját erőnlétének megfelelően állíthatja be a tekerés nehézségét. Az edző sosem mondja azt: „Csavarj hármat az ellenállást szabályozó gombon!” Mindenkinek önállóan kell rájönnie, mennyit bír, és hogyan tudja kihozni magából a legjobb teljesítményt. Aki először jár spinning­edzésen, mindenképpen jelezze az oktatónak!
Ez az a sport, amin bárki részt vehet, függetlenül attól, hogy hány éves. Nem igényel erőt, sem ügyességet, kíméli az ízületeket, és a változatos koreográfiának és a zenének köszönhetően nem válik unalmassá. Ha követjük az edző utasításait, semmi nincs, ami bármiféle fájdalmat vagy egészségkárosodást okozhatna. Társaságban mindenki lelkesebben hajt, így sikeresen teljesíthet egy 50-60 perces edzést.
Persze nem mindenki kedveli a tömegsportot, a hangos zenét vagy az izzadtságszagot, ezért néhány alkalom után már a saját szobánkban, kedvenc zenéinkre is tekerhetünk, csak egy spinning kerékpár kell hozzá. Ennek ára igen változó: 60 ezer forinttól már beszerezhető, de a megbízhatóbbak 100 ezer forint körüli áron mozognak.
A spinning kerékpározás előnyei, hogy dolgozik a kar, a váll, a hát- és a hasizom, valamint a láb, ezért gazdaságosabb lesz a szívműködés, alacsonyabb a nyugalmi pulzus, rugalmasabb az érrendszer, kielégítőbb a keringés, nő a vér oxigénfelvevő képessége, csökken a káros koleszterin szintje. Eredményeként javul az állóképesség, a közérzet, a ritmusérzék és a mozgáskoordináció. Rendszeres használatával feszessé válnak az alsó végtag izmai, nem kell viszont tartani jelentősebb izomtömeg-növekedéstől. Mindezeken felül pedig oldja a stresszt, és csökkenti a depressziós tüneteket.

Alapszabályok kezdõknek

• Alapfelszerelésként minimum 7 dl folyadékot, leginkább tiszta vízet vigyünk, mivel hatalmas intenzitású sportról van szó, ahol nagy a folyadékvesztés, amit feltétlenül pótolni kell tekerés közben.
• Az edzés közben folyamatosan csepegõ izzadtság miatt érdemes törölközõt használni.
• A kerékpározás alatt a testsúly nagyrészt a lábra nehezedik, ami leginkább a talpon összpontosul. Ezért ha puha talpú a cipõ, erõteljes fájdalom fog jelentkezni a lábboltozatban, sõt talpi íngyulladást és lábfejzsibbadást is elõidézhet. Emiatt mindenképpen kemény talpú cipõt használjunk, és ha rendszeresen edzünk, érdemes beszerezni kifejezetten kerékpáros cipõt is.
• Ezenkívül érdemes figyelni a karjainkra. Ha egy edzés után fáj a vállunk, a csuklónk, akkor túlzottan ránehézkedtünk a karunkra és a kormányra. Mindenképpen hasznos már az elsõ órán figyelni a karok és a váll tudatos lazítására is.
• Sokat segít, ha a kerékpár helyesen, a testi sajátosságainknak megfelelõen van beállítva. Mindenképpen kérjük az edzõ szakszerû segítségét ebben, így garantáltan nem a nyergen való csúszkálás vagy a kormány elérésének küzdelme foglalja le majd a figyelmünket, hanem magával ragadhat a tekerés élménye.

Forrás: Hetek

www.hetek.hu

 

Komment lehetőség lezárva.